Forestil dig, at du går ned i dit lokale supermarked for at købe en liter mælk. Kasseassistenten fortæller dig, at du ikke bare kan købe mælken – du må købe en hel pose med varer, herunder nogle, som du måske nok vil bruge engang imellem, når du nu har dem, men som du aldrig selv ville have valgt.

Det er naturligvis en absurd tanke. Men ikke desto mindre fungerer det ofte sådan, når du køber adgang til medier. Hvis du for eksempel tegner et abonnement på en avis, får du artikler om politik, sport, erhverv, kultur og så videre, foruden tv-programmer, tegneserier, læserbreve, børskurser og vejrudsigter.

Der er gode, historiske grunde til, at det er sådan. Dengang avisen kun kom trykt på papir, som blev leveret af bude eller solgt gennem kiosker, kunne det ikke lade sig gøre at lave en avis, der passede hver enkelt læser. Og da de eneste andre muligheder for at følge nyhederne var tv-avisen og radioavisen, ville de fleste også gerne have en oversigt over nyhederne på forskellige områder.

Men alt det har internettet og smartphones vendt op og ned på.

På 105.dk er princippet lige som i supermarkedet: Du køber kun det, du gerne vil have. Og lige som i supermarkedet skjuler vi ikke prisen bag komplicerede introduktionstilbud. Tværtimod reklamerer vi med den. Den er 105 kroner pr. halvår for hvert emne, du gerne vil læse om.

Foreløbigt har vi to emner. Det første er det professionelle ejendomsmarked, og det næste bliver historie.